Kristuskransen

Kristuskransen

Etter at den svenske biskopen Martin Lönnebo ble pensjonist for en del år siden, dro han på en båtreise til Hellas for å slappe av og nyte livet. Under en seilas blåste det opp til storm, og den lille fiskebåten klarte å ta seg velberget til land. Dette viste seg å være en liten øy med 47 sjeler. Mens biskop Martin satt der og frøs i et lite hotellrom, begynte han å tegne. Det ble en rekke perler som han etter hvert satte sammen i en krans. Der på øya ønsket han seg hjelp til bønn og meditasjon i en ordløs stillhet. Slik ble Kristuskransen til, en krans med 18 perler i forskjellige farger og utforminger.

Man kan holde en perlekrans i hånden som en hvilken som helst annen gjenstand, uten at den betyr noe som helst. Men det er også mulig å legge en betydning inn i hver enkelt perle og benytte kransen som en hjelp til en stille samtale med Gud. Perlekransen er så liten at den passer i en lomme eller som armbånd.

I vår moderne verden mister vi mer og mer følelsen av hva som er sentrum. Vi fristes til å tro at periferien er i midten og at alle nyheter som presenteres og alle spørsmål som diskuteres i dag er det viktigste. Vi slynges mot overflaten, og blir mindre og mindre virkelige. Dette fører til uro, oppgitthet og tungsinn. Livet mister sitt liv.

Vi går nå inn i en tid der mennesker mer og mer oppfatter seg som pilegrimer på leting etter et indre liv. Kristuskransen er bundet med tanke på både den indre og den ytre pilegrimsvandringen. Den gir oss tid til ettertanke og viser oss en vei som ikke fortærer liv, men skaper balanse mellom det vi ønsker og det vi avstår fra.

Det er 18 perler i kransen. 6 av disse er de avlange Taushetsperlene, som inviterer til kjærlighetsfull oppmerksomhet. De inviterer til stillhet og meditasjon. Her kan du puste inn hellig nærvær, godhet og fred, og du kan puste ut ondskap, uro, bekymringer og oppgitthet.

Gudsperlen, den gylne perlen, er tegnet for Guds vesen og hans tilstedeværelse.

Jeg-perlen er av perlemor og gir et bilde av meg slik Gud ser meg. Min perle speiler lyset like visst som jeg er skapt i Guds bilde. Guds rike er skjult inne i meg, og min sanne identitet er skjult i troens mysterium.

Omvendelsesperlen er en stor, hvit perle. Den markerer livets begynnelse, vår nye fødsel og vår dåp.

Ørkenperlen er sandfarget. Dette er den åndelige prøvelsens perle. Ørkenen symboliserer treningens, besinnelsens og fristelsens tørre og hete sted. Men dette er også stedet hvor vi renses for slagg og alt urent og begynner å kjenne oss selv.

Gledesperlen er blå og minner oss på Jesu ord: ”Vær ikke bekymret”

Kjærlighetsperlen er naturligvis rød. Denne perlen minner om den kjærligheten som Gud har gitt meg i overflod.

Offerperlen er også rød. Jeg har tatt i mot det store mirakel og er kalt til å bringe det videre. Kilden ved korset kaller oss til kjærlighetshandling, til viktige valg, til offer – med Åndens hjelp.

De tre Hemmelighetsperlene er av perlemor, dvs av samme stoff som Jeg-perlen. Jeg har mine personlige drømmer, håp, tro og lengsler. Bare Gud kjenner fullt ut hva som skjuler seg i mitt indre. I disse perlene ligger også mine mange bønner.

Nattens og dødens perle er sort. Den symboliserer opplevelsen av tomhet, tvil, angst og krise, av Guds fravær. Den som er trofast i bønn og i å søke Gud gjennom natten, vil få oppleve at morgenen gryr.

Oppstandelsesperlen er stor og hvit. Den minner oss om påskemorgenen. Det er livets seiersdag, og Kristi tomme grav stråler i lys. Jeg ser en ny himmel og en ny jord.

Kristuskransen kan brukes som en huskeliste mens man ber. Men den kan også være en kilde til grundig fordypning og studier i Guds ord og eget sinn.

(Teksten er klippet og limt fra nettsiden pilegrim.no)

Vist 1470 ganger. Ingen følger denne samtalen.

Kommentarer

Denne teksten er klippet og limt ifra Tagryggen.dk som en motpol mot kristuskransen , det er ikke Gull alt som glitrer .

Kristuskransen

Endnu en oldgammel teknik er nu blevet tilføjet menighedernes redskaber, der kan hjælpe det enkelte menneske til at nærme sig Gud. Ordet og teknikken meditation er blevet accepteret langt ind i de ellers så standhaftige kredse, og menighederne hungrer efter noget mere, i samme tempo som de skubber Guds Ord til side.
Når Gud taler til os i dag, er det igennem Hans Ord. Ved Helligånden, der blev sendt for at vejlede os i hele sandheden (Joh. 16:13), kan Gud gøre Ordet levende for os, og tale til os derigennem. Det er ikke igennem eftertryk på enkelte ord eller sætninger, hvilket kontemplativ bøn benytter sig af, men igennem forståelsen af de forskellige områders sammenhæng, som vi læser. Som altid vender djævelen op og ned på sandheden, og den etablerede kristendom lytter godt efter.

Kristuskransen blev indført af Martin Lönnebo, en pensioneret biskop fra Linköping i Sverige, som i Grækenland fandt inspiration til denne, da han så nogle gamle mænd på en kro, sidde med nogle kolomboi-kranse.24 Dialogcenteret har desuden ”en vigtig udgivelse”25, som New Ageren Ole Skjerbæk Madsen (I Mesterens Lys26), har forfattet, som handler om dette.

Kristuskransen er blot endnu en brobygger mellem New Age, katolicismen og kristendommen – lige præcis hvad verdensreligionen har brug for. Tekniker der underkaster mennesker dæmonisk lydighed og åbner dem for ondskaben, frem for at de med tro kan komme frem for Gud, i ånd og sandhed…
”En af de klassiske perlesnore er forbundet med Jesusbønnen og praktiseres især hos munkene i den ortodokse tradition. Det er en så enkel form, at hvem som helst kan lære den. Hver kugle på snoren repræsenterer en bøn – ’Herre, Jesus Kristus Guds søn, forbarm dig over mig’, eller man kan blot benytte sig af Jesus-navnet, som man gentager igen og igen. Ved gentagelsen stiger tanken langsomt ned i hjertet og gør mig nærværende i mit indre, der hvor Gud bor.”27

Endnu engang har vi New Ages mantra teknik, praksisen dæmonerne har givet mennesket til at opnå nirvana – fuldstændig tomhed, eller frihed som, ”indviede” ynder at kalde fængslet. Halldorf kalder det for, at tanken stiger ned i hjertet. New Age kalder det at tømme sit sind. Lad mig gentage: Når man slipper kontrollen på den måde, så har man underkastet sin lydighed dæmonerne, og derved givet dem retmæssig adgang til at give sig til kende – hvilket de ofte gør i engleskikkelse og ofte under navnet Jesus – som der jo ifølge Halldorf bor i vores hjerte. Jo kontakten opnås, men ikke med den eneste og sande Gud.
”Kristuskransen er en bedekrans der kan bruges af alle – også børn. Siden udgivelsen af Martin Lönnebos Kristuskransen har brugen af kristuskransen bredt sig, og mange steder er den også blevet et vigtigt redskab i børne- og ungdomsarbejdet.”

Disse instruktører i kontemplativ bøn, er ikke født på ny. De har ikke Guds Ånd, så de kan skelne. Da de ikke skelner, kan vi se, at de ikke har Guds Ånd. Man skal være blind og døv, hvilket verdens børn er i åndelige henseender, for at overhøre og overse at det er rendyrket okkultisme, som sniger sig ind på de kristne, igennem endnu en smart teknik, der skulle give os dybere samvær med Skaberen.

Der er ingen forskel på transcendental meditation, og så kontemplativ bøn. Det svarer til at påstå, at der findes sort og hvid magi (hvilket mange tror). Mennesker der har været tilstrækkelig involveret i sort og hvid magi, er udmærket klar over at det er én og samme kraft. Ligeledes er mennesker der har været udøvere af TM og kontemplativ bøn klar over, at de samme teknikker befordrer samme resultat. Men desværre er det de færreste der er i stand til at se denne uadskillelige lighed. Mange går ikke dybt nok ind i øvelsen. Det er som hurtigt at føre fingeren igennem flammen på et stearinlys. Man brænder sig ikke. Men man mærker heller ikke at tættere fællesskab med den rolige og smukke flamme, er ødelæggende og smertelig.

Det er ulogisk, at Gud skulle kalde os ind i et dybere fællesskab, som kan være til fare for os. Hvorfor skulle Han forlange så vanskeligt et koncept, at det fællesskab Jesus døde for, pludselig kræver træning? Satan har altid søgt at vende folket bort fra troen. Troldmanden Elymas søgte det samme, og Paulus sagde, fyldt af Helligånden: ”Du Djævelens barn, fjende af al retfærdighed! Du, som er så fuld af alt muligt bedrag og ondskab, holder du aldrig op med at gøre Herrens lige veje krogede? Nu skal Herrens hånd ramme dig, så du bliver blind og for en tid ikke kan se solen!” (Apg. 13:10-11)

Følg ikke de spirituelle læreres råd. Du kan ikke undgå at blive blind som Elymas – måske ikke fysisk (med mindre kundalinislangen brænder det væk), men åndeligt, og miste dømmekraften til at skelne godt fra ondt.

Gud er simpel og som Jesus siger: ”Jeres Fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder Ham om det.” (Matt. 6:8), og derfor behøver man ingen teknik for at tale med Ham. Vi kan være i bøn altid (1. Tess. 5:17), samtidig med at vi har vore stunder i bønnekammeret. Der findes ikke nogen avanceret og bedre adgang til Gud. Ingen kan træne sig til tættere fællesskab med Ham. Jesus genoprettede det perfekte fællesskab med Gud igen, og ingen som ikke ønsker det, står ringere stillet end andre. Alle er lige i Kristus.

Det Faderen ønsker sig, er tilbedere, som tilbeder i ånd og sandhed. Kom frem for Gud i tro. Del dine bekymringer, sorger og glæder med ham, som du deler dem med et andet menneske. Gud er ikke interesseret i at du dagligt kommer med de samme indlærte sætninger, bare for at bede. Han elsker dit fællesskab når du taler om det, der ligger dig på sinde. Hvem i din omgangskreds besøger du dagligt, for at gentage hvad du sagde i går – og dagen før – og for en uge siden? Hvem af dine nære, mødes du med og taler uden ord?

Da mennesket var med Gud i haven, da kaldte Gud på Adam – ”Hvor er du?” (1. Mos. 3:9). Gud kom ikke for at kikke på Adam med et tomt blik og uden ord. Gud kom og ”kaldte på Adam”, som Han kalder på os i dag. Vi har så travlt med at søge Gud alle mulige andre steder, og på alle mulige andre måder end Han ønsker, nemlig at vi adlyder Hans Ord – lever og beder for andre, frem for at være selvcentrerede i centrerende, kontemplativ, meditativ bøn.

Det er blevet moderne at være stille ind for Herren, og så ”lade Ham tale”. Sig ikke noget, gør ikke noget. Vær helt stille… Frem for at finde svar i Bibelen, søger folk af andre veje at høre fra Gud, og dertil er kontemplativ bøn et perfekt redskab i bedragerens hænder. Dæmonerne står i kø for at tale med søde ord, i den ”vidunderlige, frygtelige, milde, elskelige, altomfattende stilhed”39

Til alle tider har Bibelen været Satans fjende, og derfor er de gamle kirkefædres (katolske fædre) udplyndringer af Guds Ord igen dukket op, her i vores tid, for at bane vejen for New Ages frelser, Antikrist, i den sidste og værste trængsel, i verdens historie.

Interessant!

Annonse

Nye bilder